< Prowadzący warsztaty fotograficzne w Złodziejewie na podiach… Powarsztatowe zdjęcia w finale międzynarodowego konkursu fotograficznego >

Postprocessing w fotografii – kiedy aparat już nie wystarcza

Witam Was serdecznie. Nazywam się Karol Kalinowski. Dostałem od rodziców kredki :) … i jakoś tak podświadomie ciągnęło mnie do tworzenia. Czułem, że dzięki temu mogę się wyrazić. Z czasem zamieniłem kredki na komputer i tak zaczął się w moim życiu etap grafiki komputerowej. Dni mijały, a pasją stawała się sposobem na życie. Przemierzając myszką tysiące kilometrów (dosłownie) nabywałem doświadczenie. Zaczęły pojawiać się komercyjne projekty i studia w między czasie. Stałem się grafikiem komputerowym z wykształcenia.

Pracując nad pewnym katalogiem, dla pewnej marki odzieżowej dane mi było towarzyszyć zdjęciom od ich narodzin. Widziałem w końcu to, co widzi fotograf, a nie tylko bezosobowe pliki do edycji. Strasznie mi się to spodobało. Postanowiłem spróbować swoich sił jako fotograf. Doświadczenie i wiedza graficzna, pozwoliła mi poprawić to czego świeżo upieczony amator fotografii nie dostrzegł w wizjerze. Chciałbym się z Wam podczas tych warsztatów z postprodukcji podzielić moimi doświadczeniami.

Efekt postarzania, teksturyzacja, tonowanie

W obecnej chwili fotografia cyfrowa daje nam niesamowite możliwości transformacji naszych zdjęć. Retusze i modyfikacje robione niegdyś w tradycyjnej ciemni fotograficznej są dzisiaj z powodzeniem zastępowane cyfrową edycją w popularnych programach graficznych. Znajomość tych fascynujących narzędzi i technik jest w warsztacie współczesnego fotografa po prostu koniecznością. Ile to razy chcieliście zatrzymać w kadrze ulotność chwili? Czy zdarzyło się Wam w ferworze twórczym zapomnieć o właściwej ekspozycji, a może pewien element niewidoczny w wizjerze aparatu zepsuł kompozycję? Przekonaliście się o tym dopiero po fakcie…

 

Dziś fotografowie są już prawie grafikami komputerowymi, muszą opanować graficzne aspekty fotografii. Wiąże się to ze znajomością podstawowych programów graficznych takich jak Adobe Photoshop czy Lightroom. Prawidłowy przepływ pracy, tzw. workflow zaczyna się już na poziomie zapisu zdjęcia w aparacie. Możemy wybierać między skompresowanym formatem JPG a cyfrowym negatywem – RAW. Postaram się Wam objaśnić – jak dokonać świadomego wyboru i jakie ma to implikacje w późniejszej edycji. W zależności od Waszych potrzeb i oczekiwań możemy przejść przez cały proces wywoływania „surowego” pliku RAW w Adobe Lightroom bądź Camera Raw i możliwości jakie oferują te programy lub poświęcić większą uwagę na edycję plików w Photoshopie.


Jak połączyć ze sobą efektywnie pracę w cyfrowej ciemni – Adobe Lightroom i postprocessing w Photoshopie. Od czego zacząć analizę zdjęcia by uzyskać oczekiwane rezultaty po obróbce. Jaka powinna być prawidłowa kolejność procesów edycyjnych i jaki ma to wpływ na zdjęcie. Dlaczego pewne etapy edycji powinny następować po sobie.

Desaturacja, zwiększenie kontrastów, korekta światłocienia

Podczas tych warsztatów dowiesz się w jaki sposób pracować na maskach i warstwach w Photoshopie, do czego konkretnie wykorzystywać łatkę, do czego pędzel i stempel. Co decyduje o klimacie zdjęcia, jak za pomocą doboru odpowiedniej kolorystyki, rozświetlenia, bądź przyciemnienia pewnych partii obrazu zmienić nastrój fotografii. Zgłębisz zagadnienia związane z teorią kolorów, histogramem i krzywą tonalną. Pokażę Wam sposoby na retusz. Jak edytować zdjęcia, by pozostały nadal fotografią a nie przybierały postaci grafiki. Jak świadomie retuszować zdjęcia – co ukryć, co podkreślić. Jak usuwać niedoskonałości skóry i cery – nakładać cyfrowy podkład, usuwać przebarwienia i rumieńce. Korekta anatomiczna figury, techniki stosowane przy zmianie kształtu twarzy, brody, szyi czy kości szczęki.
korekta wyrazu i ostrości oczu, rozjaśnianie oczu i zębów, niwelowanie cieni pod oczami, usuwanie zmarszczek czoła, podkreślanie konturu ust, rozmycie włosów.
Poznacie metody konwersji na skalę odcieni szarości, bichromie a także inne metody tonowania. Praktyczne rozwiązania na zwiększenie głębi obrazu, twórcze wykorzystywanie tekstur, wyostrzania i rozmywania. Jak wykorzystywać efekty specjalne w postaci plugin’ów rozszerzających możliwości Photoshopa, by dodać zdjęciom ostateczny szlif?

 

Zdradzę sekrety jak z pozornie nieciekawego zdjęcia uzyskać w postprodukcji przyciągające wzrok kadry. Zapoznam Was z wieloma praktycznymi poradami i narzędziami przydatnymi w codziennej pracy fotografa.

Warsztaty w Złodziejewie
Zalesie ul. Szubińska1, 89-200

BĄDŹ NA BIEŻĄCO, NEWSLETTER